Akhenaten Modes


Πώς συνδέεται άραγε ο σύζυγος της Νεφερτίτης και πατέρας του Τουταγχαμών με έναν Γάλλο Ιησουίτη μοναχό του 18ου αιώνα μ.Χ., την πόλη Wuhu στην νοτιοανατολική Κίνα, τη Βαλτιμόρη του 1937, τη Στουτγάρδη της δεκαετίας του 1980 και εντέλει με την παγκόσμια ιστορία του μονοθεϊσμού;


1334 π.Χ. Πεθάνει  ο πρωτοπόρος  Φαραώ Αμένοφις Δ’, ο οποίος άλλαξε όχι μόνο το όνομά του σε Ακενατόν (Akhenaten: “Εκείνος που υπηρετεί τον Ατόν”) αλλά και ολόκληρη τη θρησκεία της τότε πανίσχυρης Αιγύπτου: Εισήγαγε τη λατρεία του Ατόν (του Ενός Θεού που αναπαρίσταται ως φωτεινός δίσκος από τον οποίο προβάλλουν ακτίνες που απολήγουν σε χέρια) ως του ύψιστου θεού/δημιουργού προαναγγέλοντας έτσι με τρόπο επαναστατικό το μονοθεϊσμό και παρακάμπτοντας την εξουσία του διεφθαρμένου και πανίσχυρου ιερατείου του Βασιλείου.

Μετά το θάνατο του Ακενατόν, το ιερατείο φροντίζει η θρησκευτική και κοινωνική αυτή επανάσταση να σβηστεί από τον χάρτη της ιστορίας και το όνομα του Ακενατόν να παραμείνει θαμμένο στη σκόνη της αιγυπτιακής γης.

Picture6

1717 μ.Χ. Ο Γάλλος Ιησουίτης Πατήρ Claude Sicard εκδίδει τον πρώτο σύγχρονο χάρτη της Αιγύπτου φθάνοντας μέχρι την άγνωστη μέχρι τότε και καταχωμένη πόλη Αμάρνα ή Akhetaten, (“Ορίζοντας του Ατόν”), την πρωτεύουσα που ίδρυσε ο πρωτοπόρος Φαραώ αφιερώνοντάς την στη λατρεία της νέας μονοθεϊστικής θρησκείας.

1907 μ.Χ. Ο γεννημένος στην πόλη Wuhu της ΝΑ Κίνας Βρετανός αιγυπτιολόγος Edward Russell Ayrton φέρνει στο φως στον αρχαιολογικό χώρο της Αμάρνα/Akhetaten τον τάφο KV55, με τη μούμια του ίδιου του ξεχασμένου από τον χρόνο Φαραώ Ακενατόν.

1983 μ.Χ. Ο γεννημένος στη Βαλτιμόρη το 1937 Αμερικανός μινιμαλιστής συνθέτης Philip Glass γράφει την όπερα Akhnaten που εξιστορεί (στην αυθεντική γλώσσα των αρχαίων ιστορικών πηγών) τη ζωή και του έργο του Ακενατόν, ο οποίος έχει πάντα στο πλευρό του την πανέμορφη γυναίκα του Νεφερτίτη και τη μητέρα του, Βασίλισσα Τίγε. Η όπερα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στη σκηνή του Κρατικού Θεάτρου της Στουτγάρδης στις 24 Μαρτίου 1984.


Πολλαπλοί λοιπόν συντονισμοί της Ιστορίας και της Τέχνης
– αλλά και συντονισμοί εσωτερικοί των ανθρώπων:
των πρωταγωνιστών της Ιστορίας και των ερευνητών της,
των δημιουργών της Τέχνης αλλά και δικών μας, των τελικών αποδεκτών του έργου τους.

Συντονισμοί διεγερμένοι από τη μορφή του Ακενατόν
– μια από αυτές τις μορφές που λυγίζουν τον χωρόχρονο
και εκτείνονται σαν κύματα εντός μας
και εντός ολόκληρου του Σύμπαντος


Η κατά Philip Glass εισήγηση στην Αίγυπτο της λατρείας του Aτόν ως ύψιστου θεού-δημιουργού από τον πρωτοπόρο Φαραώ Ακενατόν μαζί με τη γυναίκα του Νεφερτίτη και τη μητέρα του Βασίλισσα Τίγε

Picture2d

AKHENATEN, CLAUDE SICARD, EDWARD RUSSELL AYRTON, PHILIP GLASS
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s